Brief graficzny: logo / brand book / key visual – jak rozpocząć rozmowy z agencją o identyfikacji wizualnej marki?

O tym, czym dokładnie jest brief i o jego ogólnych celach dość szeroko pisaliśmy tutaj. Jeśli ten wpis masz za sobą, to świetnie, jeśli nie i chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak i dlaczego wypełniać briefy dla agencji marketingowych – koniecznie go przeczytaj!

Brief wypełniany do stworzenia logo, identyfikacji wizualnej, czy brand booka marki, to ważny element przygotowania współpracy. Dlaczego? Ponieważ pozwala nam on poznać Twoje oczekiwania jeszcze przed pierwszym spotkaniem, poczuć estetykę projektu i merytorycznie przygotować się do rozmów o podjęciu współpracy i sprawne przejście do etapu realizacji.

Nasze doświadczenia pokazują nam również, że kwestie wizualne bywają trudnym w komunikacji obszarem, ponieważ jest to sfera dość “miękka”, pełna wizji i wyobrażeń, abstrakcji, metafor i subiektywnych definicji, które czasami trudno opisać słowami. Dlatego tym bardziej warto na początku odpowiedzieć sobie szczerze na pytania z naszego briefu, ponieważ stworzyliśmy go tak, żeby poprowadził Cię płynnie przez etapy od wizji po elementy kluczowe w realizacji projektu.

 

Brief graficzny logo / brand book / key visual – nazwa marki / produktu

Pierwszą rzeczą, którą chcemy poznać to oczywiście nazwa i krótka historia Twojej marki lub produktu, który będzie posiadać nową identyfikację wizualną. Może jest to jedno słowo, całe zdanie, a może Twoje imię i nazwisko?

Chcemy dowiedzieć się, co ma reprezentować logo – jakie wartości, jaką historię ma opowiadać? Nie musisz posiadać tutaj wizji, jak logo ma wyglądać, ale możesz np. opowiedzieć nam coś o twórcy produktu.

 

Brief graficzny logo / brand book / key visual: branża i odbiorcy produktu

Opisz, czym zajmuje się Twoja firma, w jakiej branży działa i czy masz do czynienia z klientem prywatnym (B2C), czy np. sprzedajesz w sektorze B2B.
Napisz, jakie usługi / produkty oferujesz i kto znajduje się w grupie docelowej: młodzi rodzice, nastolatkowie, a może osoby, które bardzo dużo pracują zdalnie?

 

Brief graficzny logo / brand book / key visual: emocje

Z czym Twoje logo powinno się kojarzyć?
Co Twój odbiorca powinien pomyśleć, gdy je zobaczy?
Gdy je sobie wyobrażasz – zamyka się w kształcie trójkąta, prostokąta, może koła lub gwiazdy?

Przykładowo – jesteś właścicielem fabryki ostrych sosów – chcesz, żeby Twoja firma była odbierana jako kuchenni eksperci w branży gastronomicznej, czy może marka dla “prawdziwych twardzieli” z płomieniami i dymiącą czaszką w logo, a może jako marka z upodobaniem do kultury meksykańskiej dla podróżników? Wszystkie skojarzenia i historie możesz zamieścić w briefie!

 

Brief graficzny logo / brand book / key visual: kolorystyka

W logo im mniej kolorów tym lepiej – odbiorcom łatwiej jest zapamiętać dwa odcienie niebieskiego, niż wszystkie kolory tęczy. Ponadto, jeśli zdecydujecie się na minimalizm w kolorach, logo będzie dużo lepiej pracować w przestrzeni z innymi kolorami (np. na plakatach, ulotkach albo informacjach prasowych, w których będziecie partnerami wydarzenia).

Warto zatem zastanowić się w jakiej tonacji kolorystycznej chcesz zaprezentować swoją markę. Podanie kolorów w briefie jeszcze nie wiąże się z decyzją “na 100%” ale pozwala nam poznać Twoje preferencje kolorystyczne i zaproponować ciekawe warianty.

 

Brief graficzny logo / brand book / key visual: typografia

Typografia to określenie używane dla fontów (czcionek) użytych w identyfikacji wizualnej. Nie musisz tutaj podawać konkretnych nazw fontów, jednak jeśli np. masz swoje preferencje i są fonty, które podobają Ci się w logotypach bardzo, lub przeciwnie – jeśli są fonty, które zupełnie do Ciebie nie przemawiają – podaj linki stron internetowych, na których je znajdziemy lub podaj nazwę marki, którą masz na myśli i napisz, co Ci się w niej podoba lub nie.

Ciekawostka. Zwróć uwagę na fonty użyte w największych markach, np. Sony, Samsung, Google – wszystkie wyróżniają się swoją typografią i nie musisz sprawdzać jak wyglądają, aby wiedzieć, że każda z tych firm różni się od siebie logiem. Jest to zaleta właśnie przemyślanej typografii i odpowiedniego doboru kształtu liter do tego, co marka chce o sobie powiedzieć.
Google – kojarzy się z tym, że ułatwia życie i umożliwia zorganizowanie swojej przestrzeni w internecie, więc litery logo są proste, bez ozdobników, czy szeryfów (fonty szeryfowe charakteryzują się lekko “zawijanym” krojem, który zawiera wiele poprzeczynych liniii, a także różne grubości niektórych części liter).
Samsung stylizuje się na pioniera nowoczesnych technologii, więc litery są bardzo minimalistyczne, kanciaste.
Sony znów chciał kojarzyć się z prostotą i klasyką, więc jego typografia zawiera tradycyjny, szeryfowy font. A co Ty chcesz ukazać w swojej typografii?

 

Brief graficzny logo / brand book / key visual: elementy graficzne, sygnety, rysunki, postaci, brand hero

Jeśli lubisz prace plastyczne lub surfowanie po Pintereście – przyszedł czas na Twój ulubiony moment! – teraz możesz rysować, tworzyć pdf z grafikami z Pinteresta i opowiadać o swojej wizji!

Do briefu graficznego koniecznie dołącz i/lub opisz elementy graficzne, które Ci się podobają i napisz, na co zwracasz szczególną uwagę.

Ważne jest to, aby na końcu napisać, czego zdecydowanie nie chcesz w projekcie i co powinno się w nim znaleźć. Np. jeśli Twój salon medycyny kosmetycznej ma wyróżnić się na tle konkurencji – prześlij nam linki do salonów, z którymi faktycznie konkurujesz, żebyśmy mogli zaproponować wyróżniającą się identyfikację wizualną.

Napisanie dobrego briefu jest trudnym zadaniem, dlatego pamiętaj, że w trakcie jego tworzenia zawsze możecie skontaktować się z nami i umówić się na szybką konsultację!

A jeśli chcesz płynnie przejść do wypełnienia briefu i rozpoczęcia rozmów o możliwości współpracy – kliknij tutaj i przekaż nam swoją wizję!