Jak przygotować brief dla agencji marketingowej – sztuka precyzyjnej komunikacji.

Delegowanie działań marketingowych to zadanie, które wydaje się zwykle bardzo proste. W wyobrażeniach przekazujesz wizję, opowiadasz o pomyśle, a agencja marketingowa po prostu idealnie go oddaje i realizuje. Potem czeka Cię pasmo sukcesów, szybki rozwój marki i wzrost sprzedaży.

Brzmi trochę utopijnie, prawda?

W naszym agencyjnym życiu często spotykamy się z klientami podczas konsultacji i warsztatów, na różnych etapach rozwoju produktów. I to właśnie ten czas poświęcamy na mocne doprecyzowanie wizji, wyznaczenie wskaźników oceny skuteczności działań i przede wszystkim na ustaleniu jakimi metodami i w jakim czasie będziemy je realizować! To moment bardzo konkretnej pracy nad oczekiwaniami i tym, jakie zasoby mamy, by je realizować (czas, potencjał społeczności, budżet marketingowy i wiele innych).

Zanim to jednak nastąpi… musimy się spotkać ten pierwszy raz. Jak to spotkanie może wyglądać? Jak najlepiej przygotować się do spotkania z agencją marketingową? Sposobów jest wiele, jednym z nich jest wypełnienie marketingowego briefu przed pierwszym spotkaniem. Jeśli nigdy nie spotkaliście się z briefem, albo macie wątpliwości, jak przygotować brief dla agencji marketingowej, dzisiaj wyjaśnimy, czym jest i dlaczego warto go stworzyć przed rozpoczęciem rozmów o współpracy.

 

Czym jest brief dla agencji marketingowej?

Rodzajów briefów mamy wiele. Przede wszystkim charakter briefu będzie zależeć od tego, do jakiej firmy i jakiego specjalisty zamierzamy go kierować. Inne wymagania postawimy przed strategiem, inne przed grafikiem, czy realizatorem teledysku.

Brief to jasny komunikat, przy pomocy którego klient przekazuje agencji swoje oczekiwania i wizje jeszcze przed podjęciem rozmów o ich realizacji. Pozwala nam przykładowo zebrać dane na temat Twoich celów marketingowych, dotychczasowych działań i ich skuteczności, wizje kreacji, czy zdarzenia, które spowodowały, że chcesz np. wprowadzić nowy produkt do oferty.

Format briefu marketingowego również zależy od sytuacji i samej agencji, która go przygotowuje – tak, dobrze widzisz: agencja przygotowuje wzór briefu dla swojego klienta, ponieważ to agencja wie, jakich informacji potrzebuje, by rozpocząć rozmowy o współpracy.

W jakim formacie możesz otrzymać brief do wypełnienia?. Poniżej klika przykładów:
plik do wypełnienia i odesłania: dokument tekstowy z pytaniami, albo arkusz kalkulacyjny, który należy wypełnić, zapisać i odesłać mailem,
pliki w chmurze, czyli najczęściej link do dokumentu albo ankiety, którą możecie wypełnić bez pobierania go,
formularze na stronach internetowych, które wypełniacie w prosty sposób zostawiając swoje dane i jednym kliknięciem wysyłacie w formie maila do agencji.

W briefie agencja zadaje pytania otwarte dotyczące usług, historii marki, czy produktu/usługi, której będą dotyczyć działania, inspiracji i kreacji, a także pytania o konkretne elementy zasobów, np. czy marka posiada identyfikację wizualną (brand book, key visual) i jakim budżetem dysponuje.

Dobrze przygotowany i wypełniony brief posłuży jako pewna struktura, która pozwoli obu stronom dobrze przygotować się do pierwszego spotkania, stworzyć szkielet kierunków i możliwości, aby potem działając iść w obranym przez Was kierunku.

 

Jak szybko stworzyć dobry brief dla agencji marketingowej?

Brief powinien być krótki i konkretny, zwłasza, że cały czas mówimy o przygotowaniu do pierwszego spotkania. Nie musi zawierać gotowych pomysłów, planów ich realizacji, tworzymy go bez stylistycznych ozdobników. Skupiamy się na przekazaniu najważniejszych informacji. Pamiętaj, że nie musisz tworzyć briefu samodzielnie, znajdziesz go zwykle na stronie internetowej agencji lub po nawiązaniu kontaktu telefonicznego, czy mailowego, otrzymasz go w informacji zwrotnej.

 

Jakie są rodzaje briefów?

Nie ma odgórnego wyznacznika i encyklopedii briefów, natomiast agencje często wyróżniają briefy strategiczne, kreatywne czy briefy ogólne. Każdy z nich dotyczy innej kategorii komunikacji.
Brief strategiczny może wiązać się z planowaniem wielopoziomowej kampanii reklamowej, brief kreatywny często może zawierać zdjęcia, wideo, cytaty dotyczące konkretnego pomysłu na kampanię, czy wizerunek w social media, ponieważ jest on wstępnym narzędziem do opracowania drogi marki, która podejmuje z nami współpracę. W briefie ogólnym badamy możliwości współpracy i potencjał marki do rozwoju, znajdziecie w nim wiele pytań o historię marki, jej odbiorców, obecne działania, ich skuteczność i plany rozwoju.

W zależności od branży i konkretnego zlecenia znajdziemy również briefy graficzne, briefy dla stron www, briefy kampanii reklamowych, czy brief produktowy, w którym poszukujemy najlepszego kanału komunikacji dla rozwoju marki.

 

Czy wypełnianie briefu jest proste? Ulubiona odpowiedź specjalistów: “To zależy”.

Wiemy, że czasami przy tworzeniu marki, czy nowej kampanii masz głowę pełną pomysłów i przez to chcesz opowiedzieć nam o nich jak najwięcej. Brief jest dobrym miejscem, żeby zebrać te wszystkie wizje i przed wysłaniem samodzielnie ocenić, które z nich są naprawdę godne bycia inspiracją, a które niekoniecznie. Jeśli masz problem z wyborem, co wpisać w briefie – wpisz wszystko – na pewno zapoznamy się z pomysłami i podczas pierwszego spotkania dopytamy o szczegóły i dalej będziemy już wiedzieć, o co zapytać i co zaproponować.

Zdarzają się również takie sytuacje, w których wprowadzasz nową usługę, produkt i to od agencji oczekujesz pełnego zaangażowania, stworzenia wizji, pomysłu na jego realizację – co wtedy warto uwzględnić w briefie? Na pewno powinny pojawić się tam oczekiwania przebiegu pracy z agencją – warto napisać “chcemy, żebyście stworzyli kampanię od A do Z, nie mamy na to pomysłu, czasu i głowy” – i takie rozwiązanie również jest OK! Wtedy wiemy, że czas zakasać rękawy i postawić cały team w gotowości!

Zastanawiasz się, co dalej? Chcesz wypełnić swój pierwszy (lub kolejny w życiu) brief i spotkać się z nami, żeby porozmawiać o możliwych obszarach współpracy?

 

Wybierz rodzaj briefu:

Brief www – poznaj możliwości rozwoju Twoich usług i produktów w sieci.
Brief identyfikacji wizualnej – stwórz wyjątkowy projekt graficzny wyróżniający Twoją markę na tle konkurencji!