Jak stworzyć przyjazną użytkownikom i generującą wzrost stronę internetową?

Kiedyś to się budowało strony… Kilka godzin, kliknięć i gotowe. Dzisiaj? UX, CX, strategia, konwersja, generowanie leadów… Jak się w tym wszystkim odnaleźć?
Posiadanie strony internetowej jest obecnie standardowym punktem na mapie komunikacji każdej firmy i nie powinno to nikogo dziwić. Kluczem do sukcesu jest dzisiaj już nie tylko samo stworzenie strony internetowej, lecz takie jej zaprojektowanie, by skutecznie prowadziła naszego klienta do działania, na którym najbardziej nam zależy – to może być zakup, nawiązanie kontaktu, czy pobranie produktu testowego… Strona internetowa to nie tylko wizytówka i możliwość sprawdzenia oferty przez klienta, ale również fragment doświadczenia w procesie zakupu, który powinien być przyjemny i budować chęć pozostania z marką na dłużej – tymi zagadnieniami zajmujemy się właśnie analizując CX i UX, czyli Customer Experience i User Experience. To również przygotowanie i odpowiednia konfiguracja narzędzi analitycznych tak, aby w późniejszym czasie, po utworzeniu strony, możliwe było śledzenie ruchu, aktywności użytkowników, ich drogi poruszania się po Twojej www. Bez analizy danych nie wiesz, co na Twojej stronie działa, a co nie i nie możesz zweryfikować początkowych założeń, a co za tym idzie nie możesz wyciągać właściwych wniosków, które pomogłyby Ci jeszcze bardziej dopracować stronę internetową pod kątem użyteczności dla Twoich klientów (pamiętaj, że im bardziej przyjazna strona, tym lepsze wyniki osiąga Twoja marka).

Jak zatem tworzyć przyjazną użytkownikom i generującą wzrost stronę internetową?

Przede wszystkim (nie będziemy tutaj opowiadać, że możesz “zrobić to samodzielnie”) oddaj budowę projektu specjalistom. Z naszych doświadczeń wynika jasno, że najwięcej pieniędzy i emocji kosztuje ciągłe poprawianie i wielokrotne zmiany na stronach internetowych wynikające z czynników takich jak chęć zaoszczędzenia, zatrudnienie przypadkowych osób, czy realizacja strony internetowej bez planu i strategii. Niestety świat sprzedaży internetowej toleruje coraz mniej błędów, a chaos na stronie internetowej powoduje, że klient udaje się do konkurencji i zostaje tam, gdzie zakupy są szybkie i wygodne.

Od czego zacząć budowę strony internetowej?

Potrzebujesz dobrego projektu i wdrożonej strategii, która będzie wynikiem nie tyle Twojej wizji i odpowiedzi na pytanie “co Ci się podoba na stronach www?”, a wynikiem wcześniejszej analizy i zastosowaniem dostępnych budżetowo narzędzi tak, aby spełniały swoje zadanie prowadząc użytkownika do działań, na których najbardziej nam zależy. Pierwszym etapem budowy strony internetowej jest jej projekt – u nas nazywamy go budową architektury strony. Czy tworzysz go samodzielnie? Nie. Na początku prosimy Cię o wypełnienie krótkiego briefu merytorycznego – chcemy wiedzieć, czego oczekujesz od swojej strony internetowej, czym charakteryzują się Twoje usługi i jakimi zasobami czasowymi, budżetowymi i społecznościowymi obecnie dysponujesz. Na etapie briefu dla www zapytamy Cię Twoje produkty, usługi, o preferencje wizualne (np. strony, które Ci się podobają), jednak finalnie w trakcie pracy może być tak, że projekt zostanie dopasowany do preferencji Twoich użytkowników, niekoniecznie w 100% do Twoich (choć i takie projekty zdarzało nam się z sukcesem realizować).

Brief www – jak opisać swoją branżę? Kilka praktycznych podpowiedzi.

Opisz krótko charakterystykę branży i jej obecne wyzwania. Nikt tak, jak Ty nie opowie nam z praktycznego punktu widzenia o tym, co w branży się dzieje. Z jakimi problemami na co dzień się zmagasz, co wkurza Cię w sprzedaży i co jest trudne (te wyzwania będą dla nas potem mocnym punktem do pracy w stworzeniu infrastruktury na stronie tak, by wspierała Twój proces sprzedaży). Możesz też podzielić się spostrzeżeniami (jeśli takie masz), co konkurencja robi od Ciebie lepiej lub co Ci się podoba na rynku, a czego nie posiadasz na swojej stronie internetowej. Ważnym elementem briefu www jest informacja o oczekiwaniach, co najbardziej chcesz zakomunikować o swojej ofercie, co na pewno musi się znaleźć na stronie i jaką funkcję ma pełnić – funkcję wizytówki, sklep oferujący 50 lub 200 produktów, czy może mini-serwis informujący o wynikach najnowszych rozgrywek sportowych.

Brief www – określ cel Twojej strony internetowej

Cel strony to przede wszystkim funkcja jaką pełni dla użytkownika, bo pamiętaj, że to dla niego tworzymy cały projekt. Zastanów się zatem i odpowiedz na pytanie, jakich zachowań chcesz na stronie mieć najwięcej? Zapisów na newsletter? Przejść do sklepu? A może pobrań bezpłatnego e-booka, który jednocześnie będzie wpadał do lejka konwersji i budował dalszą drogę użytkownika? Zdecyduj, jaki jest główny cel Twojej strony i jakie są filary Twojego biznesu. Czy ta strona będzie częścią większej podróży użytkownika? Może strona internetowa będzie jedynie krótkim etapem sprzedaży (często dzieje się tak w przypadku stron typu landing page, które stawiane są po to, by generować na nie ruch i prowadzić użytkownika dalej w komunikacji). Uwzględnij to w briefie. Teraz też można zastanowić się, w jaki sposób będzie mierzony sukces projektu – w przypadku stworzenia sklepu internetowego, będzie to sprzedaż na pewnym poziomie, odpowiedni koszt konwersji. Jeśli chcesz stworzyć wizytówkę, czy internetowe portfolio, miarą sukcesu będą zupełnie inne wskaźniki np. liczba wejść na stronę główną, czy przejść do podstrony “oferta”. Nie zapomnijcie poinformować nas o specyfice i kontekście projektu, czy o standardach Twojej branży – może coś jest obowiązkowe, a coś zupełnie niedopuszczalne? Chcemy to wiedzieć przed rozpoczęciem pracy.

Brief www – odbiorcy: co o nich wiesz?

W briefie znajdziesz podane niżej pytania. Do kogo kierowana jest Twoja strona? Kto ma na nią trafiać i co na niej robić (jakie działanie wykonać?) Co jest ważne dla tej osoby w kontekście kontaktu z Twoją marką? Czego będzie szukać na Twojej stronie? Co będzie dla tej osoby miarą sukcesu (sukces – zrealizowane działanie na stronie) Przydatne może być również odpowiedzenie sobie na pytanie w metodyce Jobs To Be Done: “Jakie zadania ma użytkownik, co chce osiągnąć i w jaki sposób nasza strona / nasz produkt może mu w tym pomóc?” Czy odpowiedź na nie jest obowiązkowa? Jak dla wszystkich pytań w briefach – TAK, chociaż jeśli czegoś nie wiesz, lub nie masz dostępu do danych – będziemy działać bez tego. Wtedy zaproponujemy Ci inne metody pozyskania tych informacji, to może być konsultacja lub w przypadku większych projektów – warsztat UX lub warsztat produktowy. Dzięki informacjom dotyczącym Twoich odbiorców nasz zespół projektantów pracujący nad architekturą strony zaproponuje takie rozwiązania, które będą dobrze odpowiadać na potrzeby użytkowników zwiększając przystępność i skuteczność strony internetowej.

Brief www – USP – dlaczego Ty, a nie konkurencja?

Jeśli już myślisz, że to koniec… Weź oddech i zrób dobrą kawę. Czas na Unique Selling Proposition – czyli jedno z kluczowych pytań o to, co wyróżnia Twoją markę na tle konkurencji. Jeśli znasz odpowiedź na to pytanie – super! Jeśli nie, daj nam znać, bo chcąc stworzyć angażującą komunikację, będziemy potrzebować wyróżnika.

Brief www – analiza konkurencji, czy to naprawdę konieczne?

Jeśli w Twojej głowie właśnie pojawiła się myśl, że zaczynamy “przeginać z wymaganiami” (tak, czasami wypełnianie briefu może być procesem czasochłonnym i żmudnym), chcemy dowiedzieć się czegoś od Ciebie na temat Twojej konkurencji. W tym punkcie, dokładnie tak, jak w przypadku pierwszego etapu dotyczącego samej branży, nikt tak jak Ty nie powie nam, z kim najbardziej konkurujesz w branży i dlaczego (bardzo zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy). Czy w briefie musi się znaleźć szczegółowa analiza konkurencji? Niekoniecznie, choć bywają strony internetowe, dla których przygotowujemy solidny produktowy research i analizy porównań cenowych i ofertowych. Informacje o konkurencji to ważny punkt, w którym warto chociaż wymienić nazwy Twoich konkurentów, żebyśmy mogli kontekstowo osadzić projekt w środowisku biznesowym, w którym również porusza się Twój klient. Jakich pytań możesz się spodziewać w rubryce “analiza konkurencji”? Kim jest Twoja konkurencja – wymień nazwy firm? Co moja konkurencja robi dobrze? Co robię lepiej niż moja konkurencja? Co robię inaczej niż moja konkurencja? Co pomaga mi się wyróżniać na jej tle?

Brief www – wygląd strony, brand book, identyfikacja wizualna – czas na trochę przyjemności.

Etap wizualny to zwykle moment kojarzony z przyjemnością. Bo w końcu zaczynają pojawiać się pytania “jak ta strona ma wyglądać?”. Na tym etapie briefu chcemy poznać Twoje wytyczne dotyczące elementów wizualnych. Być może Twoja marka posiada utworzony brand book, księgę znaku, czy key visual – jeśli tak, świetnie! Jeśli nie, być może posiadasz już logo i kolory marki – to również elementy identyfikacji wizualnej, które chcemy zobaczyć i uwzględnić w procesie projektowania. Poza szczegółami, co do ogólnego odbioru, czy tonacji strony, warto jest umieścić tutaj różne linki, zdjęcia stron, które Ci się podobają. Pozwolą nam poznać estetykę, w której będziemy się poruszać.

Brief www – nawigacja strony internetowej

Teraz, po przejściu poprzednich punktów poprosimy Cię o wytyczne menu, konkretnych sekcji i zakładek. Zastanów się, czy chcesz umożliwić użytkownikom logowanie, pozostawienie opinii i komentarzy? Czy chcesz przedstawić zespół i zbudować zakładkę “o nas”. Jeśli chcesz zbudować sklep, jakie kategorie powinny się w nim znaleźć? Jeśli masz w głowie scenariusz tego, jak powinno to wyglądać – napisz w briefie wszystkie wytyczne. Jeśli nie masz na to pomysłu – zajmiemy się tym na pewno na etapie konsultacji / warsztatu i zaproponujemy najlepsze rozwiązania.

Brief www – wymagania techniczne

Ostatnim punktem są wymagania techniczne, które często omawiane są już podczas konsultacji albo w momencie budowy architektury strony, jednak jeśli przychodzisz z założeniem, że strona ma mieć określone funkcje lub spełniać pewne wymagania np. łączyć się z wewnętrznym systemem CRM, daj nam koniecznie znać!

Brief www – organizacja pracy, budżet, terminy.

Jak w każdym briefie, na koniec poprosimy Cię o podanie oczekiwanego terminu realizacji (być może jest jakiś ważny termin, którego będziemy mieli dotrzymać?), oczekiwań dotyczących współpracy, np. “chcę, żebyście w całości zrealizowali projekt strony, nie chcę brać w tym udziału” albo “zaangażujcie w to mój dział marketingu – jest decyzyjny w kwestiach strony www” i budżetu, jeśli został określony na realizację projektu. Możesz wypełnić brief tylko częściowo i resztę pracy wykonać podczas jednej lub kilku konsultacji/warsztatów i zlecić jego wykonanie nam. Jednak wtedy pamiętaj, że na pewno zaangażujemy Ciebie lub Twój marketingowy zespół w proces tworzenia strategii i architektury strony, ponieważ zależy nam na tym, żeby strona realizowała Twoje biznesowe cele będąc przyjazną dla Twoich odbiorców. Zapytaj nas o możliwość realizacji projektu strony, wypełnij brief i umów się na spotkanie!